Projekt melonodling - del 3

Publicerad 2013-04-25 06:25:07 i Vardagsliv

Dom växer och frodas och nu behöver jag hjälp från er mer några fler gröna fingrar än jag har. Jag undrar över
 
1. Hur vet jag när det är dags att dela på alla skotten?
2. Varför har ett av bladen på varje stjälk blivit taggigt medan de andra två har släta kanter?
 
Sådant här kan hålla mig vaken om nätterna och googel ger mig inga svar. Vårt fönsterbrädaodlande har gett mersmak och vi har nu små äppleskott på väg upp och avocadokärnor som är på väg ned i jorden.
 
För en nytillkomna kan man läsa om de andra delarna här - Del 1 • Del 2

Kommentarer

Postat av: kattis

Publicerad 2013-04-25 20:24:11

Hej! De två första är groddblad o är samma för många grejer man odlar. Det tredje är karaktärsblad, dvs växterns framtida utseende. Jag har lärt mig att man delar o planterar om när detta blad har kommit! Lycka till. Kram kattis

Svar: Tack! Det är alltså dags att dela på dom. Du verkar kunna det här så jag passar på med en följdfråga. Behöver dom ha varsin kruka redan nu? Våra fönster räcker inte till...
Kram!
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2013-04-26 17:25:53

Såg att du fått fina svar på frågorna redan. Jag hade tänkt bidra med svar på fråga två, men jag kallar det hjärtblad istället för groddblad. Samma sak skulle jag tro.

På följdfrågan du ställt är jag inte riktigt säker, men generellt är det väl så att ju mer utrymme (jord) en växt har desto kraftigare blir den. Jag skulle ge dem varsin kruka om det var möjligt.

Säger Linn, som försöker låta som att hon vet preciiiis vad hon pratar om :-)

Svar: Oj... OK... Ca 40 krukor...Jag misstrodde att det skulle gro så vi tryckte ned närmare en halv melons alla kärnor.
Berndtsson & Lundström

Postat av: kattis

Publicerad 2013-04-26 22:40:03

Behöver inte vara en och en förrän du flyttar ut dem, har du växthus? Meloner vill ha det varmt! Till en början är det ok att flytta ihop flera tillven större kruka eller sätta dem en ocj en i brätten. Själv använder jag toarullar när jag delar frösådden, de förmultnar ju i rabatten sen och man får plats med många på en bricka. Men det finns små torvkrukor att köpa för att spara lite tid inne.

Många plantor du har, behövs det så mycket meloner? Gallra bort de sämsta om du kan för barnen. Lycka till!

Svar: Hade jag svarat dig för ett par dagar sedan hade jag svarat såhär. "Inget växthus, det får bli som det blir i fönstret. Jag trodde verkligen inte att ALLA kärnor skulle ta sig..."
Men nu när mina föräldrar varit här kan jag svara såhär "Jag har ett växthus. Ett litet och alldeles perfekt i storlek för vårt melonprojekt!"

Växthuset och att det faktiskt kommit upp gröna blad som jag ännu inte haft ihjäl har gett blodad tand. Nu väntar vi spänt på små skira, gröna, vackra skott av ingefära, äpple och avocado.

Tack för alla tips!

Kram!
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela