Goooooda muffins!!

Publicerad 2012-12-19 21:12:00 i Baka

Lillfröken och jag har bakat världsgoda chokladmuffins. Lyssna på det här:
Chocolate banana cupcakes with, ginger, orange and chocolate core
Mmmm... Klart ni ska få receptet och varför låter det godare på engelska?
 
(12 stycken muffins)
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vanilj
75 g smör
1 dl creme fraiche, 34%
2 msk starkt, kallt kaffe
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 smk kakao
1 tsk salt
färskriven ingefära, jag tog en 1/2 matsked
skalet och saften från 2 apelsiner
2 bananer
toblerone
 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker tills det blir vitt. Konditorn i huset säger att det ska bli vitt på riktigt, jag säger att det är inte noga... Vitaktigt blir bra.
Smält smöret och blanda ner det tillsammans med kaffe, creme fraiche, apelsinskal, apelsinsaft och ingefära i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner försiktigt i smeten. Skiva eller krama sönder bananerna och vänd sist ner dom i den nu ljuvliga smeten. Tryck ner en tobleronetriangel i varje muffins och grädda i 15 minuter på 175 grader. 
 
Glöm inte att slicka av skålar och slickepottar under gräddningstiden och eventuellt knapra på de tobleronebitarna som blivit över!
 

Kommentarer

Postat av: Stora Mannen

Publicerad 2012-12-19 21:21:59

Är det bara när man bakar som man får äta toblerone alltså.
När jag glatt såg tobleronen i skåpet fick jag ett väldigt bestämt och tydligt, Toblerone, bounty och snickers är endast till bakning, du får ta en after eight.
Jag som inte är så förtjust i after eight

Svar: Huvudet rätt på spiken älskling!
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela