Vardagsutmaningar - den första

Publicerad 2013-06-13 16:13:00 i Småbarnsföräldersyndrom

I familjen är det jag som står för morgonpiggheten så jag ställer fram frukost till alla. Allt som oftast traskar den lille mannen upp strax efter mig med kuddar och täcken i släptåg och bänkar sig i den ena soffan. Den lilla fröken tar sig upp en stund efter och belägrar den andra soffan. När jag har plockat fram allting, det är då vardagens första utmaning börjar.
 
Hur ska jag slita upp barnen från Bolibompa för att komma och äta frukost? Hur ska jag få den blivande äkte mannen att slita sig från kudden?
 
Jag har provat många olika metoder. Och har kommit fram till två saker. Hot fungerar på den blivande äkte mannen, inte på barnen. Frestelser fungerar inte på den blivande äkte mannen men fungerar ypperligt på barnen.
 
Hot mot den blivande äkte mannen:
A) att med hög röst säga "jag häller upp kaffe nu, om du inte kommer NU blir det jättekallt!!!!"
 
Mitt främsta vapen och faktiskt mitt enda vapen i kampen mot kudden. 
 
Lockelser mot barnen
A)  - Sugrör, vill ni ha sugrör? Ni får ta själva ur burken! 
B) - Det finns pappamackor! (deras pappa bakar ypperligt gott bröd som har blivit döpt till pappabröd i vårt hushåll).
C) - Kolla, jag har köpt ett nytt pålägg!
 
För att få barnen att komma till köksbordet måste jag växla mellan A), B), och C) och slänga in ett D) och ett E) emellanåt. Dom är smarta våra barn och genomskådar mig med lätthet om jag blir för slapphänt och spårar fast i ett och samma alternativ för länge.
 
Just idag använde jag mig av aternativ C), en nyinköpt aprikosmarmelad som dom glatt ville lukta på men inte äta av. Precis som i vanlig ordning. Huvdsaken är att dom kommer till bords.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela