Julepiff och konflikthantering

Publicerad 2012-11-22 17:48:00 i Vardagsliv

Ett inlägg skrivet med kärlek.
 
Tänk om jag skulle få till det så här hemma till jul. Vad glad jag skulle vara, julefridsglad och nöjd. Gå och nynna på "Merry Christmas" och producera lussekatter och pepparkakor vart jag än gick fram. Mannen skulle i och för sig inte vara så glad. Han är allergisk mot "för mycket" piff. Vad "för mycket" är har jag ännu inte kommit fram till.
 
Annars är vi ense om allt. Speciellt om hur det ska se ut i huset. Vi är ense och nöjda och åker till byggvaruhandeln för att handla det vi pratat om. Jag pekar där och utbrister:
 
- Titta älskling, där är ju det vi pratat om!
 
Mannen tittar på mig.
- Nej, det där har vi inte pratat om. Vi har pratat om det där. Precis det där har vi pratar om att vi ska köpa.
 
Jag brukar moget sura och sucka då, sedan åker vi hem. Ohandlade med det vi inte pratat om. Men annars är vi ense. Oftast. Visst vore det tråkigt om man alltid kom överens?

Kommentarer

Postat av: S

Publicerad 2012-11-24 03:20:42

Du det låter som den perfekta juldrömmen!

Svar: Bäst att börja räkna på hur många skarvsladdar och stjärnor som krävs. Måste börja shoppa!
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2012-11-27 13:20:07

Jag har också ihop det med en minimalist. Jag har dispens kring högtider, då får jag lov att gå loss på pyntet. Sen har jag upptäckt att det går att smuggla in små saker här och där utan att han märker det. Det förstod jag när jag ställde in en "puff" (en skistor baotakudde) i vardagsrummet, och han först tre dagar senare sa "oj, har du tagit fram den där".

Svar: Min minimalst ser. Han ser och begrundar men stannar vid att småklaga när jag går loss utanför högtiderna :)
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela