Oaxens Lussekatter

Publicerad 2012-12-12 20:05:00 i


Efter luciafirandet på dagis (ja det var jättefint och ja, jag grät en smula) kom familjen G hem och fortsatte julfirandet. Jag hade inte kokat risgrynsgröten jag bjöd på MEN jag hade bakat lussekatter. Det var ett nytt recept för mig och lussekatterna blev otroligt bra och jag vill dela med mig av receptet som kommer från boken "Oaxens Julbord".
 
 
Oaxens Lussebullar
ca 50 stycken
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fingervarmt. Häll i lite av degspadet och över jästen och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, saffran, salt och socker. Rör tills det löst upp sig. Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den blir smidig och släpper från bunkens kanter, räkna med 10-15 minuter om du knådar för hand. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk på en dragfri plats till dubbel storlek, ca 45 minuter.
 
Arbeta sedan degen i bunken under några minuter. Lägg upp dne på ett bakbord och knåda tills degen är blank och lättjobbad. Baka ut till lussekatter och tryck ner russinen ordentligt. Lägg lussekatterna på smörade plåtar eller bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, räkna med 30-45 minuter. Sätt ugnen på 200 C och pensla lussekatterna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt sedan svalna på ett galler.
 
50 g jäst
175 g smör
5 dl mjölk
1 g saffran
1 tsk salt
170 g socker
900 g vetemjöl special
1 ägg
russin till garnering
 
Tips från konditormannen i vårt hushåll:
Blanda i allt mjöl direkt annars bildas gluten ojämt och bullarna kommer att sjunka ihop.

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2012-12-13 17:31:05

Alltså, bakning är en vetenskap. Kemi. Det där med gluten och mjöl och ihopsjunkningseffekten hade jag inte den blekaste aning om.

Hembakta lussekatter är grejen. Det går ju knappt att köpa ute, till och med riktiga bagerier snålar med saffranet. Hrmpff!

Svar: Det är så mycket kemi och så mycket teknik, tänk om jag lyssnade på alla tips och råd jag fick. Ska genast bli bättre på det så kan jag ha en ny kategori här "Tips från konditorn".

Jag tackar vår älskade matberedare för allt hembakt jag producerar. Vi är oskiljaktiga!
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela