Slut på middag

Publicerad 2013-03-20 21:55:00 i Vardagsliv

Det är trötta barn som jag hämtar varje dag från förskolan. Jag avleder trotsanfall, bråkar på vantar där tummarna pekar åt håll som är anatomiskt inkorrekt. Jag mutar, svettas och lyckas få med barnen hem. Vi bor väldigt nära dagis men just vintertid med alla kläder och kyla gör vägen lång. Trotsåldern gör den ännu längre. När vi kommit hem och fått av oss allt parkerar sig två barn i soffan och slappar framför Horseland medan jag ställer mig och lagar mat och det blir ingen glad av. Inte för att jag är en dålig matlagare men det är ingen, inklusive jag, som orkar äta på kvällen. Det brukar låta såhär:
 
- Maten är klar!
- Jag tycker inte om det där, mumlar lilla fröken från dem vita soffan.
- Inte jag heller, håller den lille mannen med om från den bruna soffan. 
- Men ni vet ju inte ens vad det är!
- Jo... Det är ehm... soppa. Jag gillar inte soppa. 
- Inte S-O-P-P-A-!
 
- Det är köttbullar, inte soppa. 
- Jaaaaaa, köttbullar. Jag älskar köttbullar!!!
- Jag med!!!!
 
Sedan äter dom maximalt en köttbulle var under protest. 
Jag är trött på det. Dom är trött på det. Ingen av oss blir glada av att jag försöker tvinga i dom mat och att laga mat som jag i förväg vet kommer att ratas. Så, vi behöver någonting annat under en period och den perioden började idag. Middag idag var macka 2.0.  
 
Jag plockade fram macka, yougurt, ost, skinka, färskost, tomater, juice, mjölk och müsli. Jag skar grönsakstavar och blandade dipp. 
 
Det fungerade. Dom åt!
Jag har dessutom NOLL dåligt samvete för att jag inte lagar mat på kvällen. Dom äter!
 

Kommentarer

Postat av: 2-barns-mamman

Publicerad 2013-03-20 22:40:14

Klart du inte ska ha dåligt samvete, huvudsaken är ju att dom äter!! Härligt att du kommit på ett vinnande koncept! Lagad mat får dom ju på förskolan dessutom.

Svar: Bra. Tack!:-)
Berndtsson & Lundström

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-03-20 23:19:41

Helrätt! Mackor m m är det godaste kvällsmålet som existerar!

Svar: Det är ju det, och som sagt, lagad mat får dom på förskolan. Dom åt som galningar! Håller tummarna för att det inte var nyhetens behag...
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2013-03-21 19:10:54

Skönt att du hittat nåt som funkar, hoppas att det håller i sig.

Jag tänker att smörgås med varierande pålägg inte behöver vara onyttigare än lagad mat. Folk är ofta så låsta vid begreppet "lagad" - som i uppvärmd - men man kan ju faktiskt också hävda att ett massa nyttiga vitaminer och mineraler förstörs vid tillagningen.

Ni kör helt enkelt en mild variant av raw food, kan man säga.

Svar: Precis samma ska som jag har kommit fram till. Istället för falukorv och fiskpinnar med pasta och potatis äter vi nu faktiskt bättre och mer varierat. Mycket grönsaker och frukt. Ska klura ut hur vi ska få i oss fisken. Får nog bli schysta röror gravade varianter. Dessutom äter vi nu nästan helt ekologiskt. Jippi!! Vårt fantastiska lilla ICA har nästan samma priser på ekologiska grönsaker som oekologiska. Stora pluspoäng på det!
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2013-03-21 19:11:51

Och så vill jag tillägga att konceptet verkar bra för din mentala hälsa = bra för kidsen också.

Svar: Det är det :)
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela