Mina geografilärares misslyckande

Publicerad 2013-04-23 21:38:00 i Vardagsliv

I alla år har jag haft bra lärare. Det började med Aina och Birgitta på förskolan. Sedan Lillemor i lågstadiet. Fantastiska Lisbeth i mellanstadiet och efter det en drös med olika ämneslärare i högstadiet och gymnasiet och sedan vidare på restaurangskolan. Alla har varit bra, kanske inte alltid inspirerande för den elevtyp jag var, men alla har haft den kunskap och ofta mer än så som de förväntats att ha. I denna enorma kunskapsbank som jag passerat igenom är det ett ämne där jag omedelbart förvandlas till teflon.

Det ämnet stavas: G-E-O-G-R-A-F-I.
 
Som liten har jag varit runt i hela Sverige. Det är så mina föräldrar säger i alla fall, jag har ingen aning. Sov i bilen och vaknade när den stannade. För min skull kunde de lika gärna kört runt skogen åt andra hållet än det vanliga eller runt gatan i stan och det blev nytt för mig.
 
Inte så att jag inte minns var jag varit eller vad vi gjort. Jag har stenkoll på hur torg och stugor och badstränder och lekplatser osv såg ut, men var de ligger/låg... ingen aning. Så när jag ringde den blivande äkte mannen i söndags och sa:
 
- GPS:en har lagt av. Vart ska jag?
 
så berättade han i efterhand att han blev alldeles kallsvettig. Jag var lugn, det löser sig alltid och jag kommer alltid fram dit jag ska på ett eller ett annat sätt med eller utan GPS. Och jag har blivit grymt duktig på U-svängar med bilen. 
 
- VART ÄR DU?, frågade/halvskrek han.
- Snart i Enköping. Jag kunde välja på Enköping eller Mora och jag tyckte att Enköping kändes bättre. Var det så?
 
*suck av lättnad från den blivande äkte mannen*
 
- Helt rätt. Du ska köra mot väg 55. Så kommer du rätt. 
 
Anledningen till att jag valde Enköping framför Mora var att jag mindes att en gammal väns storebror bodde i Enköping och jobbade i Stockholm och han pendlade varje dag så då kan det ju inte ligga så långt ifrån varanda. Från Stockholm hittar jag hem. Att Mora ligger i Dalarna var inget som ploppade upp i mitt huvud just då och så vet man ju aldrig jur vägarna svänger. Det kanske finns en avtagsväg mot vår stad om man kör mot Mora som inte står på första skyten utan på den andra. För visst är det så infrastrukturen fungerar.
Att vara lite lurig?
 

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2013-04-24 07:28:47

Ha ha ha, åååååh vad jag känner igen mig! Precis, hur ska man veta om man ska köra mot Mora eller Enköping när det inte är till någon av dessa orter man ska? Eller, som när de skyltar åt söder eller norr, när vägen uppenbarligen går i öst-västlig riktning. Men jag hittar också alltid rätt, till slut. Jag kör lite på känn, svänger lite här och lite där, och till slut är jag framme.

Har ofta funderat över varför man som liten unge så ofta skulle springa omkring med en karta i skogen och orientera efter stenar. Hade det inte varit bättre att sätta oss i en bil med en Sverigekarta i handen och lärt oss att hitta rätt i verkliga livet??

Svar: Vi borde åka på en road-trip utan GPS och eventuellt bara en karta. Det skulle bli hur spännande som helst!
Öst-västlig riktning känns igen, jag brukar ofta köra i den riktningen. Förmodligen var det så jag körde på uppkörningen för över tio år sedan också när jag körde fel X antal gånger. Jag körde korrekt men fel och uppkörskillen var noga med att poängtera att inte hitta har ingenting med att göra HUR man kör.
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2013-04-26 20:47:29

Du, jag undrar var vi skulle hamna då? Tur att landet är omgivet av vatten på flera sidor, då kan det i alla fall inte blir hur fel som helst. Om vi inte får för oss att en lång bro vore en bra idé??

Det var ju en himla tur att du inte bedömdes efter din förmåga att hitta. Min slutsats är att vi felkörare är bättre bilförare, eftersom vi samlar på oss en massa extra mil. Och lär oss att göra u-svängar :-)

Svar: Inte heller att glömma allt extra som vi får se under våra spontana omvägar.
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela