Veckomenyn som försvann

Publicerad 2013-11-07 20:07:00 i Funderingar

Det fanns en tid då jag var duktig.
 
Den tiden är över.
 
Men då, tiden jag var duktig, skrev jag veckomenyer och höll mig till dem. Familjemåltiderna vältrade sig i vegetariska dagar, fisk minst två gånger i veckan och hemmakokta buljonger. Jag bläddrade flitigt i kokböcker och ...
 
Det var just det, koksbokbläddrande och planeringen, det tar tid. Veckomenyerna upphörde i samma andetag som jag började jobba efter föräldraledigheten. Tiden då de egentligen borde införas.
 
Nu blir det såhär. 
Snabbmat a la renskav, lingon och grädde. Och potatismos. Inhandlat med ljushastighet på väg till förskolan för att hämta lintottarna.
 
Hur gör ni andra? Ska vi byta idéer? För det här är inte bra.

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2013-11-08 06:58:21

Känner igen mig på sätt och vis, även om jag bara har mig själv att föda. Så mycket enklare det blir med en veckomatsedel, men ändå glömmer jag bort eller överger idén efter ett tag.

Jag har insett att jag behöver bli bättre på att återanvända recept. När jag gör veckomatsedlar blir det gärna så att jag försöker klämma in så mycket nytt som möjligt (en jättebra idé på söndagen när jag är full av kreativitet och energi, en sämre idé när torsdagkvällen väl kommer och jag är i zombie-mood), och så glömmer jag bort de där enkla vardagsfavoriterna. Kanske kan ett trick vara att göra en veckomatsedel med bara en eller två nykomlingar? Jag funderar på att bygga min egen lilla receptbank, just för att jag ska komma ihåg de där recepten som faktiskt var bra.

De som använder färdiga matkassar a la Linas verkar ju himla nöjda, men det är inget för mig. Jag har för mycket egenheter för mig.


Svar: Jag har haft funderingar på matkassar men det är något som bär mig emot men jag vet inte vad det är! Jag gillar också att göra om och göra på mitt sätt. Är ganska usel på att följa recept. Det är nog där skon klämmer omedvetet hos mig. Kanske helt enkelt är så att vi får sätta oss ned med kokböcker och barn i en salig blandning en dag i vecka och göra en grej av att göra en plan.
Berndtsson och Lundström

Postat av: Frida och Smultronen

Publicerad 2013-11-08 10:06:20

Mitt problem är egentligen inte att laga. Jag tycker det är lite kul att slänga ihop en middag på det som finns hemma. Men nu när vi båda jobbar, när fan ska man hinna handla?

Så nu testar vi om just Linas matkasse är nått för oss. Knacka på dörren i måndags och där stog tre små påsar fyllda med mat, recept och inspiration. Eftersom det är 4 portioner räcker det till iaf en lunchlåda/middag med för vår lilla familj. Men känner redan en liten stress att hinna laga alla dessa middagar innan maten blir dålig, så kanske går vi ner till 3 middagar/påse i framtiden. Återkommer nog med utvärdering på bloggen så småning om :)

Svar: Jag har funderat på Lina's matkasse eller något liknande. Jag ska hålla utkik på bloggen :-)
Berndtsson och Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela