Liten som kan mycket

Publicerad 2013-02-04 20:45:58 i Småbarnsföräldersyndrom

För varje dag som går så blir jag mer och mer övertygad om att vi har valt fel namn till fröken. Inte för att vi är missnöjda med hennes namn, hon har fått ett ypperligt tjusigt namn som hon är. Ja, hon är sitt namn. Men det namn som hon kanske lite, en aningens, pytte är mer är Lotta. Lotta på Bråkmakargatan som kan allt. För fröken kan också allt. Igår berättade hon att hon inte ville bo med oss längre. Hon skulle flytta hem till farmor för vi har lärt henna allt som vi kan nu. Hon vill ha mer. Således ringde hon farmor och förvarnade att hon skulle flytta dit.

- Ska du sova i min säng då? hörde jag farmor fråga.
- Nej, jag ska ju sova i min säng, suckade den lilla damen.
- Ska du ta med den?
- Ja, jag ska ju bo med dig, himlade fröken bakom telefonluren för att sedan snabbt säga hej då och lägga på.

Hon vill även sluta på dagis för det är bara för barn. Hon är redo att börja skolan och dricka kaffe. Hon är även upprörd över att vi köper böcker till henne.
 
- Ni har ju inte lärt mig läsa ju, vad ska jag ha böckerna till?
- Sant, men vi läser ju för dig och du kan bläddra i dom och hitta på egna sagor...
Pyttsan kunde jag höra henne tänka. 

- Det är bokstäver där, dom läser man. Inte hittar på!!
Sant det också.

- Vill du att vi lär dig läsa?
- På engelska, svenska och på finska ska ni lära mig. Nu.

Fantastiska, underbara fröken, du har inte ens fyllt fyra år. Hur ska vi ens komma i närheten av att lära dig allt du är hunrgig på redan nu?

Kommentarer

Postat av: Erika Kvarnlöf

Publicerad 2013-02-04 21:13:23

Underbara stora lilla I. Den tjejen kommer att gå långt. Jag säger bara det. Långt. Kramar!

Svar: :)
Berndtsson & Lundström

Postat av: Linn

Publicerad 2013-02-04 21:47:53

Du är första och enda "mammabloggaren" (får man kalla dig så?) som fått mig att börja överväga det här med barn. Vore kanske inte så dumt ändå?

Svar: Jag är en mamma och jag bloggar, tycker att mammabloggare fungerar :)Barn är härliga, vansinnesdrivande och underbara. Våra lintottar lär mig så mycket varje dag och har fått mig att se klarare vad som är viktigt för mig. Och tydligen har vi lärt i alla fall lilla fröken allt vi kan ;)
Berndtsson & Lundström

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-02-05 01:06:39

Hon är smart, denna där! Ligger i generna, naturligtvis.

Kramar!

Svar: Självfallet!
Kram fina
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela