Dubbeltäcket och reservtäcket

Publicerad 2013-02-12 20:36:00 i Vardagsliv

När jag och mannen träffades för tio år sedan blev vi blixtkära direkt, vi var bra för varandra på många sätt. Ett av de sätten var:
JAG hade en fin lägenhet men bara en luftmadrass med pyspunka att sova på.
HAN hade en sunkig liten lägenhet men en dubbelsäng med ett fantastiskt dunigt dubbeltäcke.
 
Några år gick och familjen utökades med den lilla fröken och det blev krångligt med en liten bebis som (trodde vi i alla fall) lätt skulle försvinna under och i detta enorma täcke så det packades ned och blev ersatt av två enekeltäcken. Och så har det legat tills för en månad sedan.
 
- Jag saknar att ligga under samma täcke som dig, sa den store mannen. Det var så mysigt, ska vi plocka upp det stora täcket igen? Barnen är ju så stora nu.
 
Ha! tänkte jag. Han har blivit galen. Jag minns hur det lät på morgonen innan barnen kom till världen. Oftast någonting i den här stilen:

-Vet du vad du gjorde i natt? Du tog mina kuddar och slängde ned dom på golvet på din sida sängen. Sedan tog du allt täcke och virade in dig i det som en fjärlislav i en puppa och du vaknar inte hur mycket jag än ruskar på dig. Jag fattar inte!! Du sover som en väderkvarn och tar allt!!!

Jag minns inte mina nattliga rövartåg, jag sov jättegott.
Hur har det gått då? Efter första natten med dubbeltäcket lät han så här den store mannen.
 
- Åh... jag minns nu hur det var. Det går inte. Du snor allt täcke och suck... Jag måste ha ett reservtäcke.

Och varje natt ligger jag själv under ett enormt gosigt och mysigt täcke och den store mannen... ja, han har i alla fall ett täcke.
Nöjd jag med stortäcket och mysigheten.

Kommentarer

Postat av: Erika Kvarnlöf

Publicerad 2013-02-12 21:04:55

Underbara fina du. Vad härligt och ärligt du skriver! Du ger mig alltid ett leende när jag kikar in här. Det tackar jag för. Kramar!

Svar: Söta du! Tack :)KRAM!
Berndtsson & Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela