Seattle - Shoppingdags

Publicerad 2013-12-05 10:53:00 i Seattle

Jag gillar det här! Min första reflektion av Seattle är att allt är väldigt brunt (på ett underligt sätt) och allt är fyrkantingt. Fantastiskt!! Det betyder att *dam ta ta daaaaam!* JAG HITTAR!! Alltså, gatorna... det är.. rutmönster. Ehm... det kanske det är nästan överallt nu när jag tänker efter men nu struntar vi i det fokuserar på att jag faktiskt hittar och förstår var jag är. Det är värd minst tre dubbeltummar och ett par tre highfives.

Jag bor en kvarts promenad från Downtown och idag fick bli en shoppingdag.
 
Solen sken idag och det har varit runt 5-6 C kanske... Underligt nog påpekar all butikspersonal "everybody says it's so cold today, are you freezing?" Inte så underligt i sig kanske men:
• jag har aldrig sett så många gå med bara ben på så här nordliga breddgrader i december.
• jag har aldrig sett så många gå utan strumpor och för korta brallor på så här nordlige breddgrader i december.
• jag har aldrig sett så många ballerinaskor på så här nordlige breddgrader i december. 
• jag har aldrig sett så många gå runt på stan i bara t-shirt på så här nordlige breddgrader i december. 

Hursomhelt, ett litet sidospår.

Mitt första stopp var här - Pike Place Market. Vindlande gångar av en salig blandning av grönsaksförsäljare, fiskhandlare, restauranger, tidningskiosker och caféer. Helt underbart! Det kastas fiskar över disk, det står trubadurer överallt och jag kunde inte ta mig därifrån. Gick runt i ett par timmar (glömde ta kort!!) och bara luktde och kände på allt.
 
Allt luktande och provsmakande gjorde mig hungrig och jag tog en lunch där inne. Servitören fick välja vad han ville och jag fick en en blandning av allt dom hade som i fisk och skaldjursväg (lax, torsk, räkor, någon form av enorm blåmussla och pilgrimsmussla) och  som var friterat med (såklart) pommes frites. Det kan hända att jag börjar svettas frityrolja men attans vad gott det var. Även utsikten var helt OK...
Sedan sprang jag runt i affärer, hittade en massa som jag vill köpa men ska kolla runt mer innan jag bestämmer mig.
 
Här är det första jag såg i den första affären jag gick in i...

I morgon är det dags för Space Needle...

Kommentarer

Postat av: Rebecka - Student i Seattle

Publicerad 2013-12-06 10:49:55

Haha ja jag kan inte annat än att hålla med om det här med flipp-flopp, shorts, t-shirt och korta byxor stämmer! Har bott här drygt 2 år sammanlagt och förstår fortfarande inte hur dem går runt så i kylan! ;)

Kul att du är i Seattle, vad är det du gör här? :)
Hoppas du slipper snö ;) (det blir kaos vid minsta lilla haha, fast det är ifs en upplevelse i sig).

Tips på saker: Kerry park är en utsiktsplats över Seattle Downtown, Vill man ut på barer så brukar Capitol Hill vara populärt, Vill man gå promenad är Green lake fint att gå runt: en sjö på ca: 3 u.s-miles, Red Mill har godaste hamburgarna, U-village är ett mysigt utomhus-mall med shopping, Northgate är ett annat mall som jag gillar.
Är det nåt mer eller nåt särskilt du vill ha tips på så säg till ;)

Svar: Superbra tips! Får bli ett besök Red Mill i morgon. Jag är i Seattle för att se Pearl Jam på Key Arena idag. Jhar varit här sedan i tisdags och har förälskat mig i stan. Kerry Park har jag varit i, jättefint! U-village hade jag ingen koll på, ska ta mig en närmare titt där. Jag läste något om en loppis som skulle vara varje söndag (även på vintern) men kan inte hitta var jag läste det och var den var. Vet du vilken det kan vara?
Berndtsson och Lundström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden

Berndtsson och Lundström

Ann-Christin, det är så jag heter. Västkusttjej som blev östkustsmamma. Jag bor i en liten stad utanför Stockholm som är mycket befolkad av turister. Det är inte bara turister här utan några tusen åretruntbor och även mannen som jag lever tillsammans med och våra två barn, lilla fröken (2009) och den lite mindre mannen (2010). Med i familjen finns även två stora barn som lever det glada studentlivet på andra orter. Stanna en stund och reflektera över min reflektioner som en alldeles perfekt vanligt virrig kaffetörstande person. Kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela